W piątek inauguracja festiwalu Fide et Amore w Żorach

Koncert inauguracyjny VI Festiwalu Twórczości Religijnej Fide et Amore odbędzie się 3 sierpnia w kościele pw. świętych Apostołów Filipa i Jakuba w Żorach. Będzie przebiegał pod hasłem „Welon i tonsura. Muzyka tworzona w kręgu ołtarza od średniowiecza do baroku”.
Program:
Hildegarda z Bingen (1098–1179) – Karitas habundat in omnia (Antiphona)
Adriano Banchieri (1568–1634) – Suonata Prima, Venetia 1605
Caterina Assandra (po 1590–1620) – O dulcis amor Jesu Motetti op.2, Milano 1609
Lucrezia Orsina Vizzana (1590–1662) – O magnum mysterium Componimenti musicali, Venetia 1623
Isabella Leonarda (1620–1704) Volo Jesum dilectum Sacri Concerti op. 3 Milano 1670
Isabella Leonarda – Sonata prima na 2 skrzypiec i basso continuo Sonate a 1,2,3 e 4 istromenti, opera 16, Bologna 1693
Greg. Conditor alme (Hymn)
Gracia Baptista (fl. 1557) – Conditor alme
Joan Cererols (1618–1675) – Serafin, che con dulce harmonia
Stanisław Sylwester Szarzyński (fl. 1692–1713) – Sonata na 2 skrzypiec (1706)
Maria Xaveria Perucona (1602 – ca. 1677) – Ad gaudia, ad jubila Sacri Concerti, Milano 1675
Francesco Antonio Bonporti (1672–1749) – Sonata Terza Largo, Corrente, Adagio Assai, Gauotta Sonate da Camera op.4, Venetia 1703
Claudia Sessa (fl. 1613) – Occhio io vissi di voi Canoro pianto di Maria Vergine sopra la faccia di Christo estinto, Venetia 1613
Gracia Baptista (fl. 1557) – Conditor alme
Hildegarda z Bingen – O eterne Deus (Antiphona)

Wykonawcy:
Karolina Brachman – sopran
Ensemble Parnassos: Martyna Pastuszka, Adam Pastuszka – skrzypce, Anna Firlus – klawesyn, Mariusz Bury – teorba
Zespół Instrumentów Historycznych Parnassos istnieje d 2001 roku. Muzycy zespołu są związani silnie ze Śląskiem i właśnie na tym terenie szczególnie angażują się, animując scenę muzyki barokowej. Skupieni wokół repertuaru kameralnego, niejednokrotnie współpracują z solistami występując na polskich i europejskich festiwalach muzycznych. W 2007 roku Parnassos wraz z sopranistką Karoliną Brachman nagrał swoją pierwszą płytę „O piękny czasie! O godzino wieczorna!” z utworami kompozytorów niemieckich XVII i XVIII w. Do nagrania drugiej płyty zawierającej pięć pierwszych Sonat Różańcowych H.I.F. Bibera muzycy zespołu zostali zaproszeni w 2009 przez proboszcza parafii p.w. św. Stanisława w Suszcu, ks. Krzysztofa Winklera. W 2011 roku zespół Parnassos wraz z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia nagrał płytę dla wytwórni DUX. Na płycie znajdują się utwory odkryte przez muzykologa Marcina Konika, a pozycją centralną jest „Requiem” Andrzeja Siewińskiego.

Martyna Pastuszka – wykonawstwem historycznym zajmuje się od 2001 roku. Po ukończonych w 2004 r. studiach w katowickiej Akademii Muzycznej jej osobowość artystyczną kształtował zespół Arte dei Suonatori oraz znakomici artyści, tacy jak: Barthold Kuijken, Martin Gester, Kati Debretzeni, Hidemi Suzuki, Rachel Podger, Eduardo Lopez Banzo, Herve Niquet, Alfredo Bernardini, Andrew Parrott, Konrad Junghanel, Enrico Gatti, Alessandro Moccia. Obecnie w swojej działalności artystycznej Martyna Pastuszka łączy rolę solistki, kameralistki oraz muzyka orkiestrowego. W Polsce współpracuje z orkiestrą Arte dei Suonatori, we Francji z paryską orkiestrą Le Cercle de l’Harmonie. Od roku 2009 pełni funkcję koncertmistrza i solisty sztrasburskiej orkiestry Le Parlement de Musique. Od 2010 roku jest koncertmistrzem orkiestry Capella Cracoviensis oraz członkiem kwartetu tej orkiestry. Jest także współzałożycielem zespołu Parnassos. Wraz z polskim i europejskimi zespołami dokonała ponad 60 nagrań dla rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych m.in.: w Polsce, Niemczech, Anglii, Dani, Szwecji, Szwajcarii, Francji, TV Arte, TV Mezzo.

Adam Pastuszka (skrzypce) po ukończeniu Akademii Muzycznej w Katowicach kontynuował swoją edukację na studiach podyplomowych we wrocławskiej Akademii Muzycznej, które ukończył z wyróżnieniem. Od roku 2001 brał udział w wielu kursach w Niemczech, Włoszech, Belgii i Polsce, był także studentem w klasie skrzypiec Simona Standage’a w Akademie für Alte Musik Wüttenberg. W roku 2002 został stypendystą włoskiej fundacji Giorgio Cini. W 2004 r. wraz z Urszulą Jasiecką, Karoliną Brachman i Christophem Barthem zdobył II nagrodę na konkursie muzyki kameralnej „Concerto Barocco” w Wuppertal (Niemcy). Współpracując z orkiestrami Arte dei Suonatori, Colllegium Marianum (Praga) Le Parlement de Musique ( Strasbourg), Haydn Sinfonietta Wien oraz Harmonologia występował na prestiżowych festiwalach oraz brał udział w nagraniach wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę muzyczną. Jako członek tych zespołów nagrywał dla uznanych wytwórni płytowych, a koncerty były wielokrotnie transmitowane przez polskie i europejskie rozgłośnie radiowe. Od 2006 r. pełni funkcję koncertmistrza drugich skrzypiec oraz kameralisty Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Jako kameralista aktywnie działa także w ramach zespołu Parnassos oraz orkiestry Capella Cracoviensis.

Mariusz Bury ukończył katowicką Akademię Muzyczną w klasie gitary prof. Aliny Gruszki i Wandy Palacz. Był uczestnikiem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych, zdobywając m. in. wyróżnienie na VII Spotkaniach Gitarowych w Sanoku. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych gitarzystów. Prowadzi działalność koncertową, głównie jako kameralista. W latach 2001-2008 był związany ze Śląskim Oktetem Gitarowym, z którym nagrał płytę nominowaną do nagrody „Fryderyki 2009”. Mariusz Bury występuje ze skrzypaczką Martyną Pastuszką oraz z żoną Urszulą Jasiecką-Bury – klawesynistką. Po ukończeniu studiów gitarowych krąg jego zainteresowań muzycznych poszerzył się o muzykę dawną, w związku z czym rozpoczął naukę gry na teorbie u Henryka Kasperczaka. W 2011 roku ukończył studia w klasie lutni Jana Čižmářa w Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2005 roku występuje wraz z zespołem muzyki dawnej Parnassos, z którym nagrał dwie płyty z repertuarem XVII i XVIII wiecznym.

Anna Firlus naukę gry na organach rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Zabrzu w klasie organów mgra W. Krawca, którą ukończyła w 2003 r. z wyróżnieniem. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. J. Gembalskiego (dyplom z wyróżnieniem w 2008 roku), a także w klasie klawesynu prof. M. Toporowskiego oraz asyst. M. Pilcha (dyplom z wyróżnieniem w 2010 roku). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji muzyki organowej, klawesynowej i kameralnej, prowadzonych przez wybitnych profesorów (Jean-Luc Perrot, Christopf Bossert, Christopf Grohmann, Bernhad Hass, Maija Lehtonen, Ludger Lohmann, Anthony Spiri, Aline Zylberajch, Władysław Kłosiewicz, Leszek Kędracki). Współpracowała między innymi z zespołem Concerto Polacco, zespołem Flori Pari, Polską Orkiestrą XVIII Wieku, Orkiestrą Muzyki Nowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Koncertuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą. Jest współzałożycielką zespołu Extempore, który specjalizuje się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej na historycznych instrumentach. Obecnie pracuje jako akompaniator w klasie historycznych praktyk wykonawczych Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, jest także nauczycielem Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej II stopnia oraz Studium Muzyki Kościelnej w Gliwicach.

Karolina Brachman (sopran) urodziła się w Rudzie Śląskiej. Studiowała teorię muzyki oraz śpiew u prof. Henryki Januszewskiej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studia wokalne kontynuowała w Hochschule für Musik Köln w klasie prof. Barbary Schlick. Ukończyła je w 2007 roku, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Działalność artystyczna Karoliny Brachman związana jest głównie z nurtem tzw. historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. Od lat artystka współpracuje z dyrygentami i zespołami, wykonującymi muzykę dawną na instrumentach z epoki. Jednak jej repertuar i doświadczenia obejmują nie tylko muzykę średniowiecza, w tym chorał gregoriański czy wszystkie gatunki muzyki baroku i klasycyzmu, ale też romantyczną i współczesną muzykę kameralną. Projekty koncertowe i nagrania płytowe z muzyką średniowieczną i barokową z udziałem Karoliny Brachman zdobywały w ostatnich latach uznanie międzynarodowej krytyki oraz liczne nagrody fonograficzne, m.in. Diapazon oraz Choc du Monde de la Musique. Artystka występowała na licznych festiwalach międzynarodowych, w tym m.in. Styriarte oraz Trigonale (Austria), MDR Musiksommer, Romanischer Sommer (Köln), Oude-Muziek Festival (Utrecht, Holandia), Händel Festspiele (Halle), Bachfest Leipzig, Tage Alter Musik w Ratyzbonie, Europäische Wochen Passau, Rheingau Musikfestival, oraz Schleswig-Holstein Musik Festival.

Komentarze

Dodaj komentarz