Sprawdzamy nasze składki

 

Na pytania Czytelników odpowiada Beata Kopczyńska, rzecznik prasowa oddziału ZUS w Rybniku.

 



Mam obawy, że mój pracodawca nie odprowadza za mnie składek do ZUS. Czy w takiej sytuacji będę miał prawo do emerytury?
Każdy pracownik ma prawo wiedzieć, czy z jego wynagrodzenia odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne zgodnie z przepisami. Może się tak zdarzyć, że zatrudniający nie wywiązuje się z tego obowiązku. Można to łatwo sprawdzić. Zgodnie z treścią art. 50 ustawy z 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych, każdy pracownik otrzymuje coroczną informację o stanie własnego konta w ZUS. Zapisywane są na nim m.in. informacje o okresach ubezpieczenia, wysokości należnych i wpłaconych składek, członkostwo w otwartym funduszu emerytalnym, terminach przekazania składek do OFE.
W związku z powyższym dosyć łatwo sprawdzić, czy zatrudniający opłaca składki w odpowiedniej wysokości. Problem pojawia się, gdy tego nie robi. Jeśli rozmowy z pracodawcą nie przyniosą oczekiwanych rezultatów i nie uzupełni on zaległych składek, jedynym rozwiązaniem jest zgłoszenie sprawy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z regulacją art. 23 i 32 w/w aktu prawnego, od nieopłaconych w terminie składek należne są od płatnika składek odsetki za zwłokę, na zasadach i w wysokości określonych w Ordynacji podatkowej. Pismo składa się do oddziału ZUS właściwego ze względu na miejsce pracy. Następnie sprawą zajmuje się już ZUS, który wzywa pracodawcę do opłacenia zaległych składek.
Dobrą wiadomością jest to, że konsekwencje nieopłacania składek nie obciążają pracownika – ostatecznie nie miał on świadomości, że pracodawca nie wykonywał swojego obowiązku. Innymi słowy przyszła emerytura nie będzie niższa z powodu nieopłacania składek do ZUS oczywiście, o ile sprawa zostanie zgłoszona do Zakładu wcześniej i będzie można podjąć odpowiednie kroki prawne przeciwko zatrudniającemu. Oszukany pracownik nie zostanie pozbawiony prawa do emerytury, ponieważ jest ona naliczana w oparciu o należne składki, a nie te, które zostały rzeczywiście wpłacone na konto ZUS. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zatrudniony był zgłoszony do ubezpieczeń i co miesiąc wykazywany w raportach przekazywanych do ZUS.
Na bieżąco naszą sytuację ubezpieczeniową możemy sprawdzać poprzez nasze konto na Platformie Usług Elektronicznych. Po zalogowaniu i uwierzytelnieniu profilu PUE mamy pełny dostęp do naszego konta. To tutaj odnajdziemy informację m.in. o tym, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego, czy zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego członków naszej rodziny, od jakiej kwoty i w jakiej wysokości są odprowadzane za nas składki na ubezpieczenie. Warto się zalogować i na bieżąco sprawdzać stan naszego konta w ZUS na www.pue.zus.pl.
 
Masz pytanie do ZUS? Pisz na adres redaktor@nowiny.rybnik.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz