Składki na raty

 

Na pytania Czytelników odpowiada Beata Kopczyńska, rzecznik prasowa oddziału ZUS.

 

Prowadzę jednoosobową firmę. W zeszłym roku z różnych powodów miałem kłopoty z regulowaniem bieżących opłat, w tym składek na ZUS. Z tego, co wyczytałem w "Nowinach", wynika, że nie mam szans na abolicję, bo zaległości powstały trochę później. Ale podobno dług spłacać w ratach. Teraz interes idzie mi całkiem dobrze i mógłbym spróbować uregulować te zaległości. Co trzeba zrobić?

Prowadzący działalność gospodarczą mają możliwość spłaty zadłużenia z tytułu składek w miesięcznych ratach, w okresie uzgodnionym z ZUS. Do złożenia wniosku o taką ulgę uprawnieni są między innymi:

*płatnicy składek oraz byli płatnicy składek ( czyli osoby, które mają zadłużenie z tytułu nieopłaconych składek w związku z prowadzoną w przeszłości działalnością gospodarczą),

*osoby, na które (stosowną decyzją) przeniesiona została odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek (osoba trzecia i następca prawny),

*małżonkowie odpowiadający (z majątku wspólnego) za zadłużenie z tytułu składek współmałżonka.

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność sam (tak jak zadający pytanie), czyli opłaca składki sam za siebie, to rozłożyć na raty można wszystkie składki. W tym celu należy złożyć do ZUS wniosek wraz z uzasadnieniem. Należy pamiętać o obowiązku opłacania składek bieżących oraz regulowaniu opłat, jeżeli przedsiębiorca posiada zadłużenie z tytułu kosztów egzekucyjnych. We wniosku należy wskazać, o jaki rodzaj pomocy publicznej przedsiębiorca wnosi (najczęściej jest to pomoc de minimis), jakich należności dotyczy (okres i kwota zadłużenia), podać propozycje spłaty (termin płatności rat, ich liczbę oraz kwotę), wskazać powody nieopłacania składek oraz uzasadnienie braku możliwości jednorazowego uregulowania zadłużenia.

Do wniosku należy dołączyć przede wszystkim oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym, roczne zeznania PIT za ostanie trzy lata oraz dokumenty dotyczące pomocy publicznej (wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymano w bieżącym roku oraz w ciągu dwóch poprzedzających go latam lub oświadczenie o nieotrzymaniu pomocyde minimis, jeśli jej nie było.

ZUS może pozostawić wniosek bez rozpoznania, jeżeli pomimo wezwania osoba zainteresowana nie uzupełni informacji, o jaki rodzaj pomocy publicznej się ubiega, nie złoży w wyznaczonym przez ZUS terminie dokumentów przedstawiających aktualną sytuację finansową, dokumentów z zakresu pomocy publicznej oraz (gdy w przekazanych do ZUS dokumentach ubezpieczeniowych występują nieprawidłowości) dokumentów umożliwiających ustalenie okresu obowiązku opłacania składek i wysokość należności.

ZUS może odmówić rozłożenia zadłużenia na raty w szczególności, gdy:

*mimo obowiązku nie będą opłacane składki bieżące należne po dniu złożenia wniosku;

*z historii dotychczasowej współpracy wynika, że podejmowane przez przedsiębiorcę działania związane z zadłużeniem nie miały na celu jego spłaty, a jedynie były grą na zwłokę;

*pomimo wyrażanych dotychczas zgód na spłatę zadłużenia w ratach nie dotrzymano warunków spłaty.

Rozłożenie zadłużenia na raty następuje w formie umowy cywilnoprawnej, podpisanej przez przedsiębiorcę i przedstawiciela ZUS. Dodatkowych informacji można zasięgnąć w każdej jednostce ZUS, na stronach internetowych www.zus.pl lub pod numerem telefonu 801 400 987 i 22 5601600.

 

Masz pytanie do ZUS? Pisz na adres redaktor@nowiny.rybnik.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz