Handel w święta

 

Na pytania Czytelników odpowiada Beata Sikora-Nowakowska, rzecznik prasowa Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach.


Pracuję w sklepie. Bałam się, że szef każe mi przyjść w drugi dzień Wielkanocy, na szczęście niepotrzebnie. Jak wygląda sprawa otwierania placówek handlowych w niedziele i święta?

 

W okresie świątecznym obserwujemy wzrost przypadków łamania prawa w zakresie czasu pracy pracowników. Problem dotyczy głównie placówek handlowych, dla których to sezon wysokiej sprzedaży, a dla pracowników okres zwiększonego wysiłku i dodatkowych godzin pracy. Praca w święta w placówkach handlowych jest niedozwolona, dotyczy to także świąt przypadających w niedzielę. Praca w niedzielę jest dozwolona w placówkach handlowych przy wykonywaniu czynności koniecznych ze względu na użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności.

Zakaz ten obowiązuje każdego pracownika zatrudnionego w takiej placówce, niezależnie od zajmowanego stanowiska, w tym pracowników e-sklepów. W tych dniach pracę mogą wykonywać tylko właściciele placówek handlowych lub osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych. Przepisy nie wprowadziły bowiem zakazu otwarcia placówki handlowej w święta. W takim jednak przypadku należy mieć na uwadze przepisy art. 22 par. 11 i par. 12 Kodeksu pracy, które zakazują wykonywania pracy w ramach umów cywilnoprawnych, jeżeli jest ona świadczona w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy.

Nieprzestrzeganie przepisów zakazujących pracy w święta stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika, za które inspektor pracy może ukarać pracodawcę karą grzywny w wysokości od 1 do 2 tys. zł, lub skierować wniosek o ukaranie do sądu rejonowego, który ma prawo ukarać winnego popełnienia wykroczenia grzywną do 30 tysięcy złotych.

W 2014 r. ujawniono nieprawidłowości z zakresu czasu pracy w28,5 proc. skontrolowanych zakładów pracy w odniesieniu do29 492 pracowników. W wyniku kontroli w zakresie czasu pracy inspektorzy pracy w 2014 r. nałożyli 533 mandaty na łączną kwotę ponad688 250 tys. zł.

W ubiegłym roku do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach wpłynęły1364 skargi dotyczące naruszeń przepisów o czasie pracy. Problemy z zakresu naruszenia przepisów o czasie pracy dotyczyły takich zagadnień jak: brak lub nierzetelne powadzenie ewidencji czasu pracy, zatrudnianie pracowników powyżej przeciętnie pięć dni w tygodniu w przyjętym okresie rozliczeniowym lub niezapewnienia dnia wolnego w zamian za pracę w dniu wolnym z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy. W skargach podnoszono również zarzuty dotyczące zatrudniania pracowników powyżej dopuszczalnej liczby godzin nadliczbowych przeciętnie w tygodniu lub w roku kalendarzowym, jak również zatrudniania pracowników z naruszeniem przepisów o odpoczynku dobowym i tygodniowym.


Masz pytanie do PIP? Pisz na adres redaktor@nowiny.rybnik.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz