Idziesz na emeryturę? To przeczytaj!

 

Na pytania Czytelników odpowiada Beata Kopczyńska, rzecznik prasowa oddziału ZUS w Rybniku,

 

Formularz ZUS Rp-7 ma ograniczoną liczbę wpisywania pozycji, jeśli chodzi o lata pracy. Co w takim razie powinien zrobić pracodawca, gdy mój okres pracy – 20 lat, nie mieści się w tych rubrykach? Jak w takiej sytuacji należy postąpić?

Przy ubieganiu się o świadczenia emerytalno-rentowe, oprócz dokumentacji dotyczącej prawa do tych świadczeń, należy przedłożyć również taką, która będzie stanowiła podstawę do ustalenia wysokości świadczeń. Jednym z dokumentów stwierdzających wysokość wynagrodzenia jest zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ZUS Rp-7, sporządzane przez płatników składek (zakład pracy). Rzeczywiście, formularz ten umożliwia wpisanie wysokości osiągniętego wynagrodzenia, przychodu, dochodu lub uposażenia wyłącznie z 10 lat. Aby przygotować dokument, z którego będą wynikały wartości osiągniętego wynagrodzenia ze wszystkich przepracowanych lat, można użyć druków ZUS Rp-7. Na drugim formularzu należy umieścić adnotację, iż stanowi on "ciąg dalszy zaświadczenia z dnia..." i opatrzyć ją stosowną datą. Należy dodać, że na obydwu formularzach muszą się znaleźć dwie pieczątki pracodawcy i osoby upoważnionej do sporządzenia druku Rp-7.

 

Nie do końca jestem usatysfakcjonowany decyzją emerytalną ZUS. Chciałbym złożyć odwołanie. Czy jest to możliwe, a jeżeli tak, to jaka jest ścieżka postępowania w tej sprawie?

Każdej osobie, która nie zgadza się z treścią decyzji ZUS, przysługują środki odwoławcze. Od decyzji w sprawie emerytury lub renty przysługuje odwołanie do właściwego sądu, określonego w pouczeniu decyzji, w terminie i według zasad określonych w przepisach kodeksu postępowania cywilnego. Odwołanie wnosi się na piśmie, zawsze za pośrednictwem ZUS, który wydał decyzję, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji (odwołanie takie można wnieść również w formie ustnej do protokołu).

W sytuacji, gdy ktoś złoży odwołanie bezpośrednio do sądu od razu, z pominięciem ZUS, sąd i tak prześle to odwołanie do oddziału ZUS, który wydał decyzję. Nie jest bowiem możliwe rozpatrzenie sprawy przez sąd bez udziału zakładu i ustosunkowania się przez niego do zarzutów i wniosków w odwołaniu. Wnioskodawca wskazuje zaskarżaną decyzję, uzasadnia zarzuty i wnioski. Odwołanie musi być podpisane albo przez wnoszącego, albo przez jego przedstawiciela ustawowego lub też pełnomocnika. Odwołaniu nie nadaje się dalszego biegu jedynie w sytuacji, gdy ZUS uzna odwołanie w całości za słuszne. W przypadku, gdy odwołanie nie zostało w całości lub w części uwzględnione, ZUS przekazuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia wniesienia odwołania sprawę do właściwego sądu wraz z uzasadnieniem. Właściwy do rozpatrzenia odwołania od decyzji w sprawie emerytury lub renty jest sąd okręgowy – sąd pracy i ubezpieczeń społecznych, jako sąd pierwszej instancji.

 

Masz pytanie do ZUS? Pisz na adres redaktor@nowiny.rybnik.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz