Japońscy nauczyciele w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 / Aleksandra Sojka
Japońscy nauczyciele w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 / Aleksandra Sojka

Piątka nauczycieli z Japonii poprowadziła fascynujące warsztaty dla uczniów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 9 w Żorach – Rowniu. Dla jednych i drugich były to niezapomniane chwile.
W zajęciach prowadzonych w języku angielskim z wieloma elementami japońskiego wzięły udział wszystkie klasy, czyli 13 oddziałów. Dostosowano je do wieku i zdolności percepcyjnych uczniów. Młodzi rowianie mocno zaangażowali się w warsztaty.
Naoko Ando,Yukima Tsukamoto, Tomoya Oura, Takuma Ozawa, Eri Okamoto przybyli do „dziewiątki” na zaproszenie Aleksandry Sojki, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. - Nawiązałam z nimi kontakt poprzez mojego syna Jakuba, który jest chłopakiem Eri – mówi pani Aleksandra. Cała piątka współpracuje z Fundacją ICHIGO MATSURI, powstałą z myślą o promocji kultury Japonii w Polsce. Są pełoetatowymi nauczycielami japońskiego. Oprócz tego podróżują po Polsce, kosztują naszego jedzenia, słuchają muzyki.
-W naszym społeczeństwie funkcjonuje wiele stereotypów na temat tego kraju. Staramy się przeciwstawiać temu, organizując rozmaite wydarzenia, poprzez które próbujemy rozbudzić zainteresowanie przebogatą kulturą tradycyjnej i nowoczesnej Japonii. Oprócz wykładów oraz warsztatów raz w roku organizujemy popularny festiwal kultury Kraju Kwitnącej Wiśni w Katowicach – informuje fundacja.
Uczniowie z Rownia poznali kilka dalekowschodnich sztuk, z których słynie Japonia. Kaligrafia to umiejętność starannego i estetycznego pisania, często również zdobionego artystycznie. -Warsztaty pozwalają na oderwanie się od zgiełku codzienności, wybiegnięcie w spokojną przestrzeń własnej wyobraźni i charakteru zgodnie z japońskim duchem precyzji i tradycji. Do uczestnictwa nie jest konieczna znajomość japońskich znaków – podkreśla Aleksandra Sojka.
Bardzo podobały się japońskie zabawy. Tamtejsze dzieci znają Jan-ken-pon, naszym odpowiedniku gry Papier-kamień-nożyczki. -Zaczynamy ja od okrzyku „Saisho wa gĹŤ!” (pierwszy jest kamień) i pokazaniu pięści dla zsynchronizowania ruchów uczestników. Następnie wypowiadając słowa „Jan-ken-pon” na „pon” pokazujemy jeden z trzech symboli: papier, kamień lub nożyczki. Papier okrywa kamień, kamień tępi nożyczki, nożyczki tną papier. Gdy wyłoniony zostaje zwycięzca, przechodzimy do drugiego etapu zwanego „Acchi Muite Hoi!” - opisuje nauczycielka z ZSP-9. Na okrzyk „Acchi Muite HOI!” zwycięzca pierwszego etapu wskazuje jeden z czterech kierunków: w górę, dół, lewo lub prawo, natomiast jego przeciwnik odwraca głowę w jedną z tych stron. Jeśli przeciwnik spojrzy w tę samą stronę, w którą wskazuje zwycięzca, przegrywa ostatecznie. Jeśli jednak spojrzy w inną stronę, wygrana rywala zostaje anulowana i wracamy do etapu „Jan-ken-pon.” To świetna zabawa nie tylko dla najmłodszych.
Hyakuni isshu karuta jest tradycyjną japońską grą, w której jedna osoba czyta wiersz lub dobrze znane przysłowie. Wygrywa ten kto najszybciej zidentyfikuje kartę z odpowiednimi obrazkami lub charakterem.
Uczniowie zapoznali się także z kirishi. To z kolei tradycyjna technika wykrawania różnych papierowych form pochodząca z okresu Edo (1603 - 1868), która z czasem zmieniła się w popularną rozrywkę. Wykonane z wyciętego papieru ozdoby można wykorzystać jako dekoracje.

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt
1

Komentarze

  • Ja Brawo pani Olu, tak 02 października 2017 20:47Brawo pani Olu, tak trzymać. Brawo szkoła nr 9.

Dodaj komentarz