Stary i nowy oficer: Jan Fiałkowski i Łukasz Karbowiński / Wacław Troszka
Stary i nowy oficer: Jan Fiałkowski i Łukasz Karbowiński / Wacław Troszka

To dość zaskakująca decyzja, mimo że działania oficera rowerowego były mocno krytykowane przez wielu mieszkańców. Jednak, jak twierdzi urząd miasta, zmiana na tym stanowisku nie wynika z tych kontrowersji, a z przyczyn osobistych dotychczasowego oficera. Co więcej, polityka rowerowa będzie kontynuowana.

- Decyzja Jana Fiałkowskiego o rezygnacji z pełnionej funkcji wynika z przyczyn osobistych i była mi znana od dłuższego czasu, teraz stała się jednak w pewnym sensie pretekstem do nowego ułożenia zadań związanych z polityką rowerową w mieście – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera. – Do tej pory praktyczną stroną przystosowywania miasta do potrzeb rowerzystów i tak zajmowały się Rybnickie Służby Komunalne. Myślę tutaj o pracach takich jak choćby montaż infrastruktury, wykonywanie pasów i kontarpasów czy przygotowywanie ścieżek rowerowych. Naturalną koleją rzeczy wydaje się więc przekazanie do RSK koordynacji tych zadań. Jednocześnie pragnę zapewnić, że miasto nie zbacza z dotychczas obranego kierunku związanego z polityką zrównoważonej mobilności – dodaje prezydent.

- Najbardziej cieszy mnie to, że podczas mojej pracy w urzędzie udało się wywiązać ze wszystkich składanych deklaracji, Rybnik pod kątem rowerowym zmienił się nie do poznania. Mamy system roweru miejskiego, zarówno główne ulice, jak i te w centrum są dostępne i bezpieczniejsze dla rowerzystów. Bulwary przyjęły się bezdyskusyjnie wśród mieszkańców, powstają centra przesiadkowe, które w przyszłości ułatwią rowerzystom korzystanie z komunikacji publicznej. Wierzę, iż prowadzona obecnie polityka rowerowa będzie miała swoją kontynuację w przyszłości, gdyż pozostało w urzędzie jeszcze sporo projektów i planów do realizacji. Rower nie jest już tylko środkiem rekreacji, a staje się realną alternatywą w codziennym poruszaniu się po mieście – mówi Jan Fiałkowski.

- Przykro mi opuszczać to stanowisko, lecz od początku mojej służby nie zakładałem, iż przeczekam w urzędzie do emerytury – śmieje się Jan Fiałkowski. - Najbardziej zależało mi na zainicjowaniu pewnych zmian w podejściu do traktowania przestrzeni publicznej w mieście.

Tym samym koordynacją i realizacją założeń rybnickiej polityki rowerowej, związanej m.in. z wdrażaniem zapisów planu zrównoważonej mobilności miejskiej, zajmować się będą w całości Rybnickie Służby Komunalne we współpracy z pracownikami urzędu miasta.

- Sporo pracy jest jeszcze do zrobienia, do tej pory współpracowałem z Janem Fiałkowskim przy wprowadzaniu w mieście nowej organizacji ruchu, wynikającej z planu mobilności. Zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby kolejne założenia przyjętej przez Rybnik polityki były zrealizowane – mówi Łukasz Karbowiński.

Przyjazne rowerzystom zmiany to efekt realizacji założeń przyjętego przez Radę Miasta Rybnika Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Podczas prowadzonych szeroko konsultacji społecznych planu, mieszkańcy jasno wskazywali na brak infrastruktury rowerowej szczególnie na zatłoczonych ulicach w centrum miasta. Miasto postanowiło więc wyjść temu naprzeciw i umożliwiając mieszkańcom poruszanie się rowerem w bezpieczny sposób po dedykowanej infrastrukturze rowerowej.

Do zadań oficera rowerowego, będącego swoistym łącznikiem pomiędzy rowerzystami a urzędem miasta, należy m.in. planowanie i rozliczanie działań w ramach polityki rowerowej Rybnika, koordynowanie współpracy między miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie komunikacji rowerowej oraz współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami na rzecz ruchu rowerowego.

 

Źródło: UM Rybnik

Komentarze

Dodaj komentarz