W 2001 roku odjechał ostatni pociąg ze stacji w Jastrzębiu. 90-tysięczne miasto stało się największym ośrodkiem w Polsce, pozbawionym kolei. Teraz ma to się zmienić.
Rząd przyjął Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku, przedłożony przez ministra infrastruktury. W jego ramach przewidziano 525 milionów złotych na odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Aglomeracją Śląską a Jastrzębiem-Zdrojem.
- Realizację zadania ma gwarantować powiązanie go z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział nam poseł Grzegorz Matusiak z Jastrzębia, który od lat zabiega o odtworzenie zlikwidowanej linii kolejowej i przywrócenie kursów pociągów. Jak poinformował wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, spółka CPK otrzymała 1,75 mln euro unijnej dotacji na prace przygotowawcze do budowy 30 - kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej, która połączy Katowice z Ostrawą przez Jastrzębie-Zdrój.
- To początek likwidowania kolejowego wykluczenia w Polsce poprzez włączenie Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta bez kolei, w obsługę kolejową – dodaje wiceszef resortu. Jesienią zeszłego roku inny wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował w sejmie, że odtworzenie pasażerskiej linii kolejowej do Jastrzębia będzie możliwe po przygotowaniu studium wykonalności, w ramach kolejnego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Przypomnijmy, że w październiku 2018 roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił program „Kolej plus”. Starania, by Jastrzębie trafiło na tę listę rozpoczęły się od spotkania, które w Warszawie zorganizował Grzegorz Matusiak.
Pierwszy etap programu zakłada odtworzenie połączeń, które kiedyś już istniały. Premier Morawiecki wymienił na początek 21 miejscowości, a wśród nich Myślenice, Sokołów, Żnin, Turek, Śrem i Jastrzębie-Zdrój. Autorem „Kolei plus” jest wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Pociągi do stolicy województwa pojadą z Jastrzębia przez Pawłowice, Żory, Orzesze, Łaziska Górne i Mikołów.
- Powrót kolei pójdzie w parze z rozwojem potencjału inwestycyjnego naszego miasta. Plan odtworzenia linii pasażerskiej zakłada, m.in. remont i wykorzystanie odcinka należącego do Grupy Kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Firma zapowiedziała budowę na pogórniczym terenie dawnej kopalni JasMos centrum logistycznego „Port Jastrzębie”, kosztem ok. 50 mln zł. Inwestycja ma ruszyć w 2022 roku - podkreśla Grzegorz Matusiak.
Komentarze