List otwarty skierowany do arcybiskupa to niejako odpowiedź na apel Wiktora Skworca do Ministerstwa Edukacji Narodowej z pomysłem obowiązku nauczania religii w polskich szkołach. Arcybiskup chce, by uczniowie uczęszczali na religię, a jeśli z niej rezygnują, to na etykę, gdyż "jednym z celów, dla których szkoła istnieje, jest kształcenie i wychowanie osoby ludzkiej".
- Jako reprezentant państwa polskiego, zobowiązany przez Konstytucję, na którą składałem przysięgę, chciałbym zauważyć, że obecność religii, jako przedmiotu uczącego dogmatu katolickiego, ściśle powiązanego z Kościołem katolickim, czyli jedną z najzamożniejszych organizacji religijnych na świecie, jako jedynego nurtu teologicznego obecnego w polskiej szkole i jego finansowanie z funduszów państwowych, pozostają w sprzeczności z ustawą zasadniczą - zauważa Kopiec w liście do arcybiskupa.
Poseł zwraca uwagę na fakt, że w myśl owej ustawy kościoły i inne związki wyznaniowe są równouprawnione, a władze publiczne w Polsce mają zachować bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
Maciej Kopiec pisze również, że według "Rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych" w Polsce działa 171 kościołów i innych związków wyznaniowych, lecz tylko jedna instytucja ma swoją reprezentację - finansowaną przez obywateli - w postaci lekcji religii we wszystkich szkołach publicznych.
- Taka sytuacja w mojej opinii, prócz pozostawania w sprzeczności z prawem, jest również dalece niesprawiedliwa społecznie, ponieważ ogólnodostępne lekcje nie uczą o religioznawstwie, przekazują za to dogmat jednego kościoła - wyjaśnia poseł Lewicy.
Lekcje etyki, jak wskazuje Kopiec, są nauką działu filozofii mówiącą o ważnej dla społeczeństwa moralności, i to właśnie one powinny być obecne w polskich szkołach. W imieniu prawie 15 tys. mieszkanek i mieszkańców naszego okręgu wyborczego apeluje do arcybiskupa o poparcie następującego kompromisu:
- Moja propozycja zakłada zwiększenie sprawiedliwości społecznej i wniesienie realnego wkładu Kościoła Katolickiego w rozwój śląskiej młodzieży. Apeluję o podział ponoszonych kosztów prowadzenia lekcji religii i etyki pomiędzy Państwo i Kościół, polegający na tym, iż samorządy finansują nauczanie etyki w szkołach, a Kościół pokryje wszystkie koszty (w tym wynagrodzenia dla katechetek i katechetów) związane z przekazywaniem dogmatu chrześcijańskiego w budynkach szkół państwowych - pisze Maciej Kopiec.
Komentarze