Wspólny rozwój
Medhouse 2.10.2019- 224.06.2020
Koronawirus
Wspólny rozwój
Medhouse 2.10.2019- 224.06.2020

Miasta

Rybnik
› Żory
› Jastrzębie-Zdrój
› Wodzisław Śląski
› Racibórz
› Region
Ogłoszenia:
  1. Motoryzacja
  2. Mieszkania
  3. Handel
  4. Finanse
  5. Zdrowie i Uroda
  6. Praca
  7. Matrymonialne
  8. Dodaj ogłoszenie
Do pracy przy zwalczaniu epidemii nie można będzie skierować osoby wychowującej dziecko poniżej 14 lat. W przypadku dzieci starszych do zwalczania epidemii może być skierowany maksymalnie jeden z dwojga opiekunów – przewiduje ustawa uchwalona w nocy przez Sejm.
28.03.2020
0
Decyzję o zamknięciu kopalni i skoszarowani 150 – 200 górników niezbędnych do utrzymania ruchu będą podejmowali dyrektorzy kopalni. Wiceminister Adam Gawęda mówi, że może dojść do tego, jeżeli poziom zagrożenia koronawirusem będzie mógł doprowadzić do sparaliżowania kopalni.
27.03.2020
0
Mieszkańcy szyją maseczki. Trafiły już do przychodni, szpitali oraz do seniorów! W rozwożeniu pomagają harcerze. W poniedziałek setka maseczek trafiła do przychodni przy ulicy Górniczej w Jastrzębiu-Zdroju. W tym tygodniu 300 maseczek zostanie dostarczonych do szpitala wojewódzkiego. 400 maseczek odebrali harcerze. Przekazują je m.in. seniorom.
23.03.2020
0
W internecie krąży szokujący list lekarki z Rybnika, która twierdzi, że zarażonych jest o wiele więcej, ale nie diagnozuje się ich, bo brakuje testów!
11.03.2020
0
Niestety, COVID-19 pokonał 29 marca 82-latka, hospitalizowanego w Raciborzu. To druga dziś ofiara śmiertelna, po 75-latku z Bytomia. Nowych zachorowań stwierdzono – 133.
29.03.2020
0
Żaden polityk nie podejmie decyzji o wyborach narażając ludzi na niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia - podkreślił wiceminister zdrowia Waldemar Kraska. Obecnie trudno jest ocenić, czy epidemia koronawirusa będzie wygasać, czy się rozwinie; na taką ocenę trzeba poczekać dwa tygodnie - dodał
29.03.2020
0
Krzysztof Jaroch: Co z tą zebrą?
24.02.2020   Region   Opinie   Wydanie: 2020/07 (3258)

Krzysztof JarochWedług Eurostatu jesteśmy krajem zaliczanym do niechlubnej czołówki śmiertelności pieszych na drogach. Na milion mieszkańców ginie u nas do 24 osób. Dla porównania w Czechach życie traci do 17 osób, w Niemczech do 9, a w Skandynawii do 7. Co ciekawe, nasze przepisy dają pieszym stosunkowo mało swobody, więc wynik nie powinien być aż tak przerażający.

Media podały ostatnio, że w 2019 roku w Helsinkach nie zginął żaden pieszy, a wśród ofiar drogowych w tym mieście znalazło się tylko trzech kierujących. Dlaczego więc przy bardziej liberalnym dla pieszych kodeksie, pozwalającym chociażby na przejście przez jezdnię na czerwonym świetle, ginie tam kilkakrotnie mniej osób? Być może dlatego, że od kilkudziesięciu lat działa program bezpieczeństwa drogowego oparty na skutecznej edukacji, zdecydowanie lepszej infrastrukturze drogowej oraz większej skuteczności egzekwowania przepisów i dużo wyższych karach za ich łamanie.

Tymczasem w ubiegłym roku w Polsce GDDKiA rozpoczęła kontrole przejść dla pieszych w najbardziej niebezpiecznych miejscach na drogach krajowych (mamy jeszcze wojewódzkie, powiatowe i gminne). Tylko 36 proc. obiektów spełniło wymogi bezpieczeństwa, a w stosunku do reszty zastrzeżenia dotyczyły przede wszystkim nieprawidłowego oznakowania, złego oświetlenia i braku udogodnień dla niewidomych. Poza tym, ogromnym problemem jest u nas nadmierna prędkość, błędy kierowców popełniane przy wyprzedzaniu i omijaniu przed przejściem oraz przekonanie pieszych, że na pasach ich życie i zdrowie chroni prawo pierwszeństwa.

Istotne więc, aby w planowanej zmianie przepisów pieszy był zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności przy wejściu na przejście, a kierowca do ustąpienia mu pierwszeństwa. Zasadne wydają się również postulaty podniesienia maksymalnej stawki mandatu oraz przywrócenie samorządom możliwości zarządzania stacjonarnymi fotoradarami i odcinkowymi pomiarami prędkości, pod warunkiem, że wpływy z tego tytułu przeznaczone zostaną na poprawę infrastruktury drogowej.

Krzysztof Jaroch, menedżer kultury, politolog, przewodniczący zarządu dzielnicy Zebrzydowice w Rybniku, felietonista Tygodnika Regionalnego Nowiny

Dodaj komentarz

Komentarze

* - pole wymagane

Julek 2020-03-09 09:09:50
tak jest!
No właśnie. Nic dodać, nic ująć. największym moim zdaniem problemem jest stan naszej infrastruktury, zwłaszcza w Rybniku i niska świadomość kierowców i pieszych.
Pieszy 2020-02-26 10:16:35
Edukacja i infrastruktura!
U nas to w ogóle jest masakra. Piesi nie uważają na przejściach i nie dbają o to, żeby być widoczni, zwłaszcza osoby starsze. Kierowcy również mają problem z koncentracją za kierownicą. Zwłaszcza przez wszechobecne korzystanie ze smartfonów. Zgadzam się, że powinniśmy bardziej edukować społeczeństwo już od najmłodszych lat, no i przede wszystkim zadbać o stan infrastruktury drogowej.
mateusz 2020-02-24 12:13:34
porównanie
W Polsce pieszy jak baran musi stać na czerwonym świetle nawet jeśli w promieniu kilometra nie jedzie żaden samochód. W Belgii w takiej sytuacji może przejść na drugą stronę ulicy zachowując środki ostrożności. Całą tajemnicą dobrych statystyk w bezpieczeństwie drogowym jest zaufanie do obywatela, który musi ponieść odpowiedzialność za swoje decyzje. Kiedy ją czuje uważa na siebie. Prosty mechanizm.
Czytaj także
pokaż więcej
e KULTURA
Rybnik. Miasto z ikrą
Możesz ten artykuł oznaczyć jako przeczytany
MEDHOUSE
enowiny.pl - blok
Nasza sonda
Czy jesteś za zaostrzeniem kar dla pijanych kierowców



Koronawirus Blok

49267,49664,49650,49573,49424,49674,49673,49675,49672,49671,49670,49669,49668,49667,49666,49665,49663,49662,49661,49660,49658,49657,49656,49655,49654,49653,49652,49651,49649,49648,49647,49562,49473,49471,49303,49290,49600,49502,49410,49332,49288,49599,49504,49411,49333,49289,44450,44340,44173,43982,43745,41464,41185,41139,41093,40871,46258,46120,46045,46031,46034