Rybnicki odcinek drogi czeka na ostatnie odbiory / Lucyna Tyl
Rybnicki odcinek drogi czeka na ostatnie odbiory / Lucyna Tyl

Wciąż trwają procedury odbiorowe tej największej w historii Rybnika inwestycji drogowej. Wojewódzcy inspektorzy nadzoru budowlanego zakończyli już odbiór praktycznie wszystkich obiektów inżynieryjnych – 10 wiaduktów i 2 mostów. Wyjątkiem jest największy (i najdroższy) wiadukt, czyli estakada nad międzytorzem, pomiędzy węzłami „Chwałowicka” i „Śródmiejska”. Kompleksowo został odebrany pierwszy odcinek części drogowej – fragment od Żor do Węzła „Gotartowicka”.

Z początkiem przyszłego tygodnia ruszą odbiory zbudowanych wzdłuż trasy 12 zbiorników retencyjnych i przepompowni. Na finiszu są również uzgodnienia związane z kładką rowerową w pobliżu Drogi Śródmiejskiej. Przypomnijmy: taki harmonogram prac jest zgodny z wcześniejszymi zamierzeniami miasta, zatem przymus kwarantanny nie wpłynął w większym stopniu na realizację budowy.

- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi oczekiwaniami, w połowie przyszłego tygodnia będzie można zgłosić ostateczne zakończenie robót budowlanych. Po upływie 14 dni, kiedy to uprawomocnią się wszystkie decyzje administracyjne, droga zostanie dopuszczona do ruchu - zapowiada Jacek Hawel, naczelnik Wydziału Dróg UM.

Wykonawca dokonał także, zgodnie z zamówieniem, nasadzeń drzew i krzewów oraz obsiania skarp. W tym ostatnim nieco wsparło go miasto, realizując eksperymentalny pomysł: niektóre ze skarp zpstaną obsiane mieszanką roślin nie wymagających takich zabiegów pielęgnacyjnych jak zwyczajna trawa.

- Przekazaliśmy wykonawcy drogi nasiona specjalnej mieszanki z mikrokoniczyną i koniczyną zwyczajną, którą obsiane zostaną niektóre skarpy. Chodzi o to, by utrzymanie drogi nie generowało dodatkowej pracy i kosztów, związanych z koniecznością częstego koszenia. Ze względu na wysokość skarp i relatywnie trudny teren, ten pomysł to eksperyment. Mamy nadzieję, że będzie udany – mówi Joanna Kotynia, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej.

Rybnicki odcinek Drogi Regionalnej to 10,2 km trasy dwujezdniowej, wzdłuż której powstało m.in. 5 węzłów drogowych, 11 wiaduktów i 2 mosty, a także liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt. Integralną częścią inwestycji jest również budowa Drogi Śródmiejskiej na odcinku od Węzła Śródmiejskiego do skrzyżowania z ulicą Obwiednia Południowa.

Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna rozpoczęła się w kwietniu 2017 roku. Łączna wartość projektu to 433.700.000 zł, z czego 289.989.933 zł to dofinansowanie z funduszy europejskich (najwyższe w historii miasta).

Galeria

Image alt Image alt Image alt

Komentarze

Dodaj komentarz